خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنانکه که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنانکه این گوهرها را در دامن خود پروراندند.امام خمینی(ره)
بار خدايا توانائيم ده تا در اين جبهه ها تزكيه شوم و بوسيله اين تزكيه به تو نزديك گردم.شهيد غلامرضا حسين پور
 
 

پیوندها

 
 

 
عمليات كربلاي 4
امتیاز کاربر: / 0
بدخوب 
نوشته شده توسط اسماعيلي   
پنجشنبه 29 مرداد 1388 ساعت 07:13

مرور كوتاهي بر عمليات:

تصرف فاو و راس البيشه که ايران را با کويت همسايه کرده و راه زميني عراق را به شمال خليج فارس قطع کرده بود ، مي توانست با تصرف ابوالخصيب کامل شود . با اين اقدام کل شبه جزيره فاو آزاد مي شد و موقعيت ايران در خليج فارس بيش از پيش تقويت مي گرديد و بصره نيز از جنوب در خطر سقوط قرار مي گرفت .سپاه در نظر داشت که عمليات کربلاي 4 را بلافاصله پس از عمليات والفجر 8 انجام دهد ، ولي بدان جهت که سازمان رزم سپاه متکي به نيروهاي پياده بود و 75 روز جنگ در فاو، ضرورت بازسازي يگان ها را ايجاب مي کرد ، عملاً امکان اجراي عمليات در زمان مورد نظر ميسر نمي شد، از سوي ديگر سپاه براي اجراي يک عمليات با موفقيت تضمين شده ، درخواست 1500 گردان داشت تا از سه منطقه : هور ، شرق بصره و ابوالخصيب به دشمن هجوم برد ، ليکن مقدورات کشور ، به 300 گردان بسنده شد و طرح ريزي عمليات تنها براي محور ابوالخصيب صورت گرفت .نام گذاري سال 1365 به «سال سرنوشت» و تاکيد براي اجراي «عمليات سرنوشت ساز» اميدواري مسئولان کشور و فرماندهان جنگ به نتايج اين عمليات را نمايان مي ساخت . سپاه براي اولين بار در يک تدارک وسيع موفق شده بود 300 گردان رزمي را براي يک عمليات، سازماندهي ،تجهيز و آماده کند که اين در طول جنگ بي سابقه بود . عمليات کربلاي 4 در تاريخ سوم دی 65 و با رمز مبارک يا محمد رسول الله (ص) ، در ساعت 30/22 دقيقه ، با هدف تصرف ابوالخصيب و محاصره نيروهاي مستقر در شبه جزيره فاو و تهديد بصره از جنوب، با قرارگاه هاي نجف – قدس – کربلا و نوح آغاز شد .با شروع عمليات شواهد و قرائن نشان مي داد که دشمن از طرح عمليات خودي آگاه شده و با آمادگي و هوشياري کامل ، مهم ترين معبر عملياتي را مسدود ساخته است . بدين ترتيب دشمن دو طرف معبر کم عرض آبي «ام الرصاص» را که از آن به عنوان «تنگه عمليات» ياد مي شد ، مسدود کرد . اما اين هوشياري که با دريافت اطلاعات ماهواره اي و جاسوسي آمريکا حاصل شده بود ، نتوانست از شکسته شدن خطوط مستحکم دشمن جلوگيري کند.اجراي انبوه آتش دشمن روي نقاط خاص و حساس اروند ، سازماندهي غواص هاي خط شکن و قايق سوران را که موج دوم و سوم عمليات را تشکيل مي دادند برهم زده بود ، اما نيروهاي غواص از تنگه گذشتند و در جزيره بلجانيه پياده شدند . در محورهاي ديگر نيز با شکسته شدن خطوط دشمن درجزاير سهيل و ام الرصاص ، جنگ به خشکي کشيده شد . در اين عمليات براي نخستين بار خط دشمن در شلمچه نيزشکسته شد ، اما با وجود شکسته شدن خطوط دشمن ، امکان تداوم عمليات ميسر نگرديد ، لذا به منظور حفظ قوا و طراحي عمليات مجدد ، از ادامه نبرد صرف نظر شد . در اين عمليات لشکر قدس گيلان با 11 گردان پياده ،يک گردان ادوات ، يک گردان توپخانه و يک گردان زرهي شرکت کرد و 18 شهيد تقديم اسلام نمود . 

گردانهاي عمل كننده:

رمز عـــــــملیات                       محمد رسول الله (ص)

منطقه عملیاتی                       غرب اروند رود

تاریخ عــــملیات                        65/10/3

 گردانهای عمل کننده

گردان کمیل

کردان میثم

گردان حمزه

گردان امام حسین (ع)

گردان مالک اشتر

گردان ابوالفضل (ع)

گردان امیرالمومنین (ع)

گردان یارسول (ص)

گردان ادوات

گردان توپخانه

گردان سردار جنگل

گردان سلمان

گردان خندق

گردان زرهی

 نتايج عمليات:  

تجهيزات منهدم شده دشمن3 فروند هواپيما 100 دستگاه خودروي سبک و سنگين دههادستگاه تانک مقدار زيادي از ادوات و تجهيزات نظامي يگانهاي منهدم شده دشمن تيپ 604 و تيپ 22 پياده لشکر 15 تيپ 47 پياده تيپ هاي 111،802،49 يک گروهان تانک تعداد کشته و زخمي دشمن بيش از 8000 نفرتعداد اسراء60 نفر. 

آخرین به روز رسانی در جمعه 06 شهریور 1388 ساعت 09:02